Der var stor tilfredshed på det reklamebureau, hvor jeg arbejder som grafiker, da vi for et par måneder siden fik en ny kunde, som er en forholdsvis nystartet kæde af lingeributikker. Indtil videre består kæden af fire butikker, men der er store ambitioner om at udvide antallet af butikker, og det første delmål er et antal på 12 butikker. Så der er altså udsigt til en kunde, som har brug for en hel del reklamearbejde, og derfor er forventningerne på vores bureau og ganske høje.
Nyt møde
Selv var jeg med til et møde i forrige uge, hvor vi skulle tage hul på planlægningen af den reklamemæssige indsats i forbindelse med julehandelen, som har meget stor betydning for forretningerne, der handler med lingeri, for det er i mange tilfælde den type butikker, mænd tyr til, når det kniber at finde på noget at give sin kvindelige partner i julegave.
En af mine meget kreative kolleger på bureauet havde på forhånd udarbejdet et udkast til en reklamekampagne, som skal omfatte både omdelte reklametryksager og dagbladsannoncering. I hans udkast var der en rød tråd med et tema i retning af ”den mest velkomne julegave til hende” – og dermed altså en appel til mænd, der gerne vil glæde deres hjertes udkårne med noget, hun bliver rigtigt glad for.
Det grafiske
Som grafiker var det på mødet min opgave at komme med forslag til, hvordan vi bedst kan illustrere det tema, kampagnen skal køre over. På det tidspunkt vidste jeg ikke, om butikskæden allerede havde fået taget fotos af modeller iført nogle af de slagnumre, butikskæden ville markedsføre op til jul. Men det blev klart på mødet, at et sådant materiale faktisk ikke fandtes endnu, så jeg gjorde opmærksom på, at så havde vi lidt travlt med at få taget de rigtige billeder af velskabte modeller iført BH sæt, neglige eller hvad det nu var, butikskæden ville markedsføre i reklamekampagnen.
Den kreative reklamekonsulent havde allerede lagt en plan for fotograferingen, og han havde også skaffet nogle modeller til opgaven, og han regnede med, at fotograferingen kunne klares i den følgende uge, hvilket også ville give mig fornuftig tid til lave det første, grafiske udkast til annoncer og tryksager.
Erfaringerne
Mange fra butikskæden nævnte, at de op til jul ville lægge meget vægt på en bestemt BH i et nyt og ret udfordrende design. Han sagde med et lidt smørret grin, at erfaringen viser, at det lingeri, der bliver solgt mest af i julehandelen, er af den mere forførende slags, hvilket selvfølgelig er naturligt nok, når det nu også er en kendsgerning, at det mest er mænd, der kommer i butikkerne i den periode for at købe julegave til kvinder.
Nu har jeg fået en masse flotte fotos, og jeg er gået i gang med at udarbejde mit udkast til annoncerne. Det er i virkeligheden en forholdsvis nem opgave, fordi billederne i de fleste tilfælde taler for sig selv, så min opgave består kun i den grafiske opsætning, der naturligvis skal være så indbydende, som det nu kan lade sig gøre.