Spring til indhold

Skoling i konflikthåndtering

  • 3 min read
  • af

Har du været i den situation, hvor der er opstået uenighed på jobbet. Den kollega, som du arbejder tættest sammen med, gik helt i baglås, og ville slet ikke lytte til dit forslag til en løsning på det problem, I havde. Du forsøger at få ham eller hende til at høre efter ved at gentage dine argumenter – ord for ord. Du ved, at du har ret. Du ved, at det er den eneste løsning. Men den bliver ikke godtaget, og I kommer ikke videre.

Ikke for sjov

Det er ikke en sjov situation at stå i. Uenigheder opstår. Der kan være forskellige grunde til det. Det kan være meget ubehageligt for begge parter. Og det kan være så svært at få løst op for uenigheden, fordi begge parter er meget stædige. Hvad gør du i sådan en situation? Presser du modparten til at give efter? Måske ruller du det tunge skyts ud og argumenterer på en aggressiv måde. Måske næsten en skræmmende måde. Får du dit budskab igennem på den måde? Giver du efter, og bliver ligeglad med udfaldet af den valgte løsning?

Dårlige relationer

Uanset hvad du gør, så ved du – og din modpart – at der er skabt et dårligt forhold i jeres arbejdsrelation. Og det kan hverken du eller modparten være tjent med. Det ved I godt. Hvad kan du gøre, for at en uenighed ikke ender i en dårlig arbejdsrelation? (Og måske også i et forhold i dit private liv?) For det første, så kan du forsøge at omformulere dine argumenter, så de kommer frem på en måde, der bliver lyttet til. For det andet, så kan du måske også forsøge at være lidt mere forstående overfor modpartens argumenter. For det tredje, så kan der være andre faktorer, der ligger til grund for, at uenigheden blev til en konflikt, og jeres forhold blev sat på en alvorlig prøve. De faktorer får du ikke altid at vide. Det kan tænkes, at du selv må finde dem ved at ’aflæse’ modparten. Det kan være, at du er nødt til at analysere modpartens kropssprog og ordvalg.

Det kan læres!

Sådan nogle elementer kan et kursus i konflikthåndtering og kommunikation hjælpe dig med at få afklaring på. Det vil fx kunne forklare dig, hvorfor din modpart reagerer så hårdt, når du fx gør eller siger noget bestemt. Det vil lære dig om at være åben i din kommunikation, så I kan komme videre. Det kan godt være, at I ikke kommer videre lige med det samme, men når kommunikationen er åben, så smækker du ikke døren i. Det vil give modparten mod til at forklare, hvorfor reaktionen blev, som den blev. Det vil give modparten en chance for at kunne forklare dig, hvorfor han, hun eller de mener det, der blev sagt. Man kan sige, at et kursus i konflikthåndtering er kursus, der er med til at udvikle dig som person. Du vil få instrumenter, der kan hjælpe dig til at forstå roden til en konflikt til at kunne løse den og få et bedre forhold. Både i arbejdslivet – og sandelig også i privatlivet.